3. Kreivų veidrodžių šalyje

1. Suformuoti vaizdinius apie valdžios ir visuomenės struktūrą SSRS.

2.Ugdyti suvokimą, kad SSRS įkūrimo svarbiausiu sovietinės sistemos bruožu tapo melas ir prievarta grindžiama diktatūra.

Aiškinimas, darbas su vadovėlio tekstu, dokumentais ir iliustracijomis, pokalbis, lyginamoji analizė.

Blatas, biurokratija, demoralizacija, disidentas, federacinė valstybė, lojalumas, mankurtas, nomenklatūra, paskyra, periferija, prirašymas, savilaida, sovietai, spekuliacija, šešėlinė ekonomika.

LAIKAS II d. 154 ir 158 p. iliustracijų, dokumentų nagrinėjimas.

Užduočių sąs. II d.     

5 p. 1, 2 užduotys.

LAIKAS II d. 7 užd.

Užduočių sąs.

II d. 6 p. 3 – 5 užduotys.    

 

Pasirinktinai:

178 ir 179 p.

užduotys.

 

Apibūdina SSRS valdžios ir visuomenės struktūrą.

4. Supervalstybių varžytuvės – kas pirmesnis

1. Atskleisti dviejų supervalstybių varžymosi priežastis.

2. Ugdyti suvokimą, kad JAV ir SSRS varžytuvės kėlė pasaulinio branduolinio karo grėsmę.

Lyginamoji analizė, darbas su iliustracijomis, dokumentais, žemėlapiu, vadovėlio tekstu, aiškinimas, diskusija.

Bestseleris, boikotas, branduolinis lagaminėlis, masinio naikinimo ginklas, paritetas, „žvaigždžių karai“,

LAIKAS II d. 159 ir 162 p. iliustracijų, dokumentų nagrinėjimas.

Užduočių sąs. II d.     

7 p. 1, 2 užduotys.

Naujausiųjų laikų istorijos atlasas 10 kl. 30 p.

LAIKAS II d. 1 užd.

Užduočių sąs.

I d.  8 p. 4 – 7 užduotys.   

 

Nurodo dviejų supervalstybių varžymosi priežastis bei pasekmes.

5. Kolonijinės sistemos suirimas

1. Atskleisti dekolonizacijos priežastis.

2. Ugdyti suvokimą, jog dekolonizacija neišsprendė laisvomis tapusių valstybių problemų.

Apklausa, darbas su žemėlapiu, dokumentais, vadovėlio tekstu, iliustracijų nagrinėjimas.

AIDS, aparteidas, dekolonizacija, kurupcija, trečiasis pasaulis.

LAIKAS II d. 163 ir 165 p. iliustracijų, dokumentų nagrinėjimas.

Užduočių sąs. II d.     

9 p. 1, 2 užduotys.

Naujausiųjų laikų istorijos atlasas 10 kl. 32–33.

LAIKAS II d. 3 užd.

Užduočių sąs. II d.   9 p. 3 užd.  

 

Nurodo kolonijinės sistemos suirimo priežastis.

6. Raudonasis maras plinta pasaulyje

1. Suformuoti vaizdinius apie komunistų siekius viešpatauti pasaulyje.

2. Atskleisti būdus ir priemones, kuriomis komunistiniai režimai siekė viešpatauti ir išlikti pasaulyje.

Aiškinimas, darbas su žemėlapiu, vadovėlio tekstu, dokumentais ir iliustracijomis, pokalbis.

Chunveibinai, „didysis šuolis“, kultūrinė revoliucija, liaudies komuna, raudonieji khmerai.

LAIKAS II d. 166 ir 170 p. iliustracijų, dokumentų nagrinėjimas.

Užduočių sąs. II d.     

10 p. 1 – 3 užduotys.

LAIKAS II d. 2 užd.

Užduočių sąs. II d.  10 p. 4 – 6 užduotys.   

 

Apibūdina ir skiria komunistinių režimų raidą įvairiuose pasaulio regionuose.

7. Komunistinės sistemos žlugimas

1. Atskleisti komunistinės sistemos žlugimo priežastis.

2. Ugdyti suvokimą, jog SSRS subyrėjo veikiama vidaus veiksnių.

Apklausa raštu, darbas su žemėlapiu, iliustracijomis, dokumentu.

Aksominė revoliucija, glasnost, kooperatyvas, Nepriklausomų valstybių sandrauga, perestroika, pučas, reabilitacija, reakcingas.

LAIKAS II d.

171 ir 175 p. užduotys.

Užduočių sąs. II d.     

11 p. 1- 3 užduotys.

Naujausiųjų laikų istorijos atlasas 10 kl. 39 p.

LAIKAS II d. 4 užd.

Užduočių sąs. II d.  12 p. 4 – 7 užduotys.   

 

Nurodo komunistinės sistemos žlugimo priežastis.

8. Apibendrinamoji pamoka

1. Įtvirtinti skyriaus medžiagą.

2. Toliau lavinti darbo su dokumentu, žemėlapiu bei iliustracijomis įgūdžius.

3. Ugdyti gebėjimą savarankiškai bei kritiškai mąstyti.

Apklausa raštu, darbas su žemėlapiu, iliustracijomis, dokumentu.

AIDS,

Aksominė revoliucija,

aparteidas,

Chunveibinai,

deficitas,

dekolonizacija,

destalinizacija,

„didysis šuolis“,

ekspansija,

glasnost.

marionetinė vyriausybė,

Maršalo planas,

modžahedai,

NATO,

paritetas,

Šaltasis karas,

„žvaigždžių karai“

LAIKAS II d.

180 ir 181 p. užduotys.

Pasirinktinai:

Užduočių sąs. II d.

37, 38, 40 p. užduotys.

 

 

 

 

VI skyrius. Nuo aneksuotos iki nepriklausomos Lietuvos

Siūlomas pamokų skaičius: 9 pamokos

Pamokos tema

Pamokos tikslai

Metodai

Sąvokos

Praktinė veikla

Namų darbai

Pasiekimai

1. Sovietų Lietuva

1. Suformuoti vaizdinius apie politinę ir ekonominę sovietinės Lietuvos padėtį.

2. Ugdyti suvokimą, jog dėl lietuvių darbštumo, ūkiškumo LSSR pasiekė aukštesnį gyvenimo lygį nei kitos sovietų respublikos.

Aiškinimas, darbas su vadovėlio tekstu, dokumentais ir iliustracijomis, pokalbis.

Centralizacija, integracija, melioracija, militarizacija, urbanizacija.

LAIKAS II d. 184 ir 188 p. iliustracijų, dokumentų nagrinėjimas.

Užduočių sąs. II d.     

13 p. 1, 2 užduotys.

LAIKAS II d. 5 užd.

Užduočių sąs.

II d.  14 p. 3 – 7 užduotys.   

 

 

Apibūdina politinę ir ekonominę Sovietų Lietuvos padėtį.

2. Lietuvos kultūra nelaisvėje

1. Suformuoti vaizdinius apie kultūros padėtį sovietų Lietuvoje.

2. Ugdyti suvokimą, jog kultūra sovietmečiu buvo suspausta totalitarinės sistemos gniaužtuose.

Aiškinimas, darbas su vadovėlio tekstu, dokumentais ir iliustracijomis, pokalbis, lyginamoji analizė.

Ezopo kalba, Glavlitas.

LAIKAS II d. 189 ir 192 p. iliustracijų, dokumentų nagrinėjimas.

Užduočių sąs. II d.     

15 p. 1, 2 užduotys.

LAIKAS II d. 2 užd.

Užduočių sąs.

II d. 3 užd.   

   

 

Apibūdina kultūros padėtį Sovietų Lietuvoje.

3. Sovietų nelaisvėje

1. Atskleisti taikios rezistencijos būdus ir formas Sovietų Lietuvoje.

2. Ugdyti suvokimą, jog dauguma Lietuvos žmonių slapčia nesitaikstė su sovietine

okupacija.

Aiškinimas, darbas su vadovėlio tekstu, dokumentais ir iliustracijomis, pokalbis, lyginamoji analizė.

Ateizmas, Helsinkio baigiamasis aktas, Lietuvos Helsinkio grupė, „Lietuvos katalikų bažnyčios kronika“, Lietuvos Laisvės Lyga, rezistencija,

Tikinčiųjų teisių gynimo komitetas.

LAIKAS II d. 193 ir 197 p. iliustracijų, dokumentų nagrinėjimas.

Užduočių sąs. II d.     

16 p. 1, 2 užduotys.

Naujausiųjų laikų istorijos atlasas 10 kl. 37 p.

LAIKAS II d. 4 užd.

Užduočių sąs. II d. 16 p. 3, 4 užduotys. 

 

Nurodo taikios rezistencijos būdus ir formas.

4. Gyvenimas sovietinėje Lietuvoje

1. Suformuoti vaizdinius apie gyvenimą sovietų Lietuvoje.

2. Ugdyti suvokimą, jog nepaisydami buitinių nepriteklių, moralinės priespaudos, sovietmečiu žmonės gyveno asmeninį gyvenimą

Aiškinimas, darbas su vadovėlio tekstu, dokumentais ir iliustracijomis, pokalbis.

Agitbrigada, hipiai, kapeika, pankai, spekuliacija.

LAIKAS II d. 198 ir 203 p. iliustracijų, dokumentų nagrinėjimas.

Užduočių sąs. II d.     

17 p. 1 - 3 užduotys.

LAIKAS II d. 4 užd.

Užduočių sąs.

II d. 18 p.

4 - 6 užd.    

 

 

Pasirinktinai:

224 ir 225 p. užduotys.

Apibūdina gyvenimą sovietų Lietuvoje.

5. Vilnius – LSSR sostinė

1.Suformuoti vaizdinius apie sovietinio laikotarpio Vilnių.

2. Ugdyti suvokimą, kad sovietų okupacija sunaikino nemažą dalį neįkainojamo Vilniaus istorinio paveldo.

Aiškinimas, darbas su vadovėlio tekstu, dokumentais ir iliustracijomis, pokalbis.

 

LAIKAS II d. 204 ir 207 p. iliustracijų, dokumentų nagrinėjimas.

Užduočių sąs. II d.     

19 p. 1, 2 užduotys.

LAIKAS II d.

3 užd.

Užduočių sąs.

II d.  20 p. 3 užd.   

 

Pasirinktinai:

223 p. užduotys.

Apibūdina Vilniaus miesto raidą sovietinės okupacijos laikotarpiu.

6. „Dainuojanti revoliucija“

1. Atskleisti Lietuvos Persitvarkymo sąjūdžio reikšmę siekiant Lietuvos nepriklausomybės.

2. Ugdyti suvokimą, jog visą sovietų okupacijos laikotarpį Lietuvos žmonių sąmonėje liko gyvas nepriklausomybės atminimas.

Apklausa, darbas su dokumentais, vadovėlio tekstu, iliustracijų nagrinėjimas, aiškinimas.

Baltijos kelias, „dainuojanti revoliucija“, Lietuvos persitvarkymo sąjūdis, reabilitacija,

tabu.

LAIKAS II d. 208 ir 211 p. iliustracijų, dokumentų nagrinėjimas.

Užduočių sąs. II d.     

21 p. 1, 2 užduotys.

Naujausiųjų laikų istorijos atlasas 10 kl. 38 p.

LAIKAS II d. 4 užd.

Užduočių sąs. II d.  21 p. 3, 4 užduotys.    

 

Apibūdina Persitvarkymo sąjūdžio reikšmę siekiant Lietuvos nepriklausomybės.

7. Lietuvos nepriklausomybės atkūrimas

1. Suformuoti vaizdinius apie Lietuvos nepriklausomybės atgavimą.

2. Ugdyti suvokimą, kad Lietuvos atsiskyrimas paskatino visos Sovietinės imperijos griūtį.

Lyginamoji analizė, darbas su iliustracijomis, dokumentais, žemėlapiu, vadovėlio tekstu, aiškinimas, diskusija.

Fiasko, „Jedinstvo“, Moratoriumas, Provokacija, ultimatumas.

LAIKAS II d. 212 ir 216 p. iliustracijų, dokumentų nagrinėjimas.

Užduočių sąs. II d.     

22 p. 1, 2 užduotys.

Naujausiųjų laikų istorijos atlasas 10 kl. 38 p.

LAIKAS II d. 4 užd.

Užduočių sąs. II d.  22 p. 3, 4 užduotys.   

 

Nurodo svarbiausius etapus kovos už Lietuvos nepriklausomybę.

8. Išblaškyta tauta

1. Atskleisti trečiosios emigracijos bangos priežastis.

2. Suformuoti vaizdinius apie išeivijos lietuvių pastangas kovoje už nepriklausomybę.

Lyginamoji analizė, darbas su iliustracijomis, žemėlapiu, vadovėlio tekstu, aiškinimas, diskusija.

Autochtonai,

„Dipukai“,

Egzodas, Pasaulio lietuvių bendruomenė,

VLIK (Vyriausiasis Lietuvos išlaisvinimo komitetas).

LAIKAS II d. 217 ir 221 p. iliustracijų, dokumentų nagrinėjimas.

Užduočių sąs. II d.     

23 p. 1, 2 užduotys.

LAIKAS II d. 6 užd.

Užduočių sąs. II d. 23 p. 3 – 4 užduotys.  

 

Apibūdina išeivijos lietuvių pastangas kovoje už nepriklausomybę.

9. Apibendrinamoji pamoka

1. Įtvirtinti skyriaus medžiagą.

2. Toliau lavinti darbo su dokumentu, žemėlapiu bei iliustracijomis įgūdžius.

3. Ugdyti gebėjimą savarankiškai bei kritiškai mąstyti.

Apklausa raštu, darbas su žemėlapiu, iliustracijomis, dokumentu.

Agitbrigada,

Autochtonai,

„Dipukai“

Egzodas

hipiai,

„Jedinstvo“

Lietuvos Helsinkio grupė,

„Lietuvos katalikų bažnyčios kronika“

 Lietuvos Laisvės Lyga,

Melioracija, militarizacija,

moratoriumas,

rezistencija,

Tikinčiųjų teisių gynimo komitetas,

urbanizacija,

LAIKAS II d.

226 ir 227 p. užduotys.

Pasirinktinai:

Užduočių sąs. II d.

37, 38, 40 p. užduotys.

 

 

 

 

VII skyrius. Pasaulis šiandien

Siūlomas pamokų skaičius: 5 pamokos

Pamokos tema

Pamokos tikslai

Metodai

Sąvokos

Praktinė veikla

Namų darbai

Pasiekimai

1. Pokyčių laikotarpis

1. Suformuoti vaizdinius apie ekonominius ir socialinius pokyčius pasaulyje XX a. antroje pusėje.

2. Ugdyti suvokimą, kad žmonija pereina iš industrinės (pramoninės) į postindustrinę visuomenę.

Aiškinimas, darbas su vadovėlio tekstu, dokumentais ir iliustracijomis, pokalbis, lyginamoji analizė.

Akceleracija, barelis, globalizacija, kreditavimas, postindustrinė visuomenė, selekcija, technologijų revoliucija, vartotojų visuomenė.

LAIKAS II d. 230 ir 235 p. iliustracijų, dokumentų nagrinėjimas.

Užduočių sąs. II d.     

24 p. 1 – 3 užduotys.

Naujausiųjų laikų istorijos atlasas 10 kl. 48 p.

LAIKAS II d. 4 užd.

Pasirinktinai:

253 p. užduotys.

Užduočių sąs.

II d.  25p.  4 – 7 užduotys.   

 

Nurodo ekonominius ir socialinius pokyčius pasaulyje XX a. II-oje pusėje.

2. Kultūrinė revoliucija

1. Suformuoti vaizdinius apie mokslo ir kultūros raidą XX a. II-oje pusėje.

2. Ugdyti suvokimą, jog XX a. mokslo ir kultūros pokyčiai prilygsta revoliucijai.

Darbas su vadovėlio tekstu, dokumentais ir iliustracijomis, pokalbis, diskusija.

DNR, euforija, fluxus, genų inžinerija, hepeningas, hipiai, klonavimas, pacifizmas, popartas (popmenas), postmodernizmas.

LAIKAS II d. 236 ir 241 p. iliustracijų, dokumentų nagrinėjimas.

Užduočių sąs. II d.     

26 – 27 p. 1, 2 užduotys.

LAIKAS II d. 6 užd.

Užduočių sąs.

II d.  27 p. 3 – 6 užduotys.   

 

Pasirinktinai:

254 ir 255 p. užduotys

Apibūdina mokslo ir kultūros raidą XX a. II-oje puseje.

3. Globalinės problemos

1. Suformuoti vaizdinius apie globalines problemas šiandienos pasaulyje.

2.Ugdyti suvokimą,

kad sprendžiant globalines problemas neaišku, kas nugalės – vartotojiškas asmeninės naudos siekimas ar žmonijos interesai.

Aiškinimas, darbas su vadovėlio tekstu, žemėlapiu, dokumentais ir iliustracijomis, pokalbis, lyginamoji analizė.

„Demografinis sprogimas“, globalinės problemos, Šiltnamio reiškinys.

LAIKAS II d. 242 ir 245 p. iliustracijų, dokumentų nagrinėjimas.

Užduočių sąs. II d.     

28 p. 1, 2 užduotys.

LAIKAS II d. 2 užd.

Užduočių sąs.

II d. 28 p. 3 užd.    

 

Apibūdina globalines problemas.

4. Ar įmanoma užtikrinti taiką visame pasaulyje?

1. Atskleisti problemas, kliudančias taikos išsaugojimui pasaulyje.

2.Ugdyti suvokimą,

 jog tik glaudus

bendradarbiavimas

ir tarpusavio

supratimas gali

išsaugoti taiką

žemėje..

Aiškinimas, darbas su vadovėlio tekstu, žemėlapiu, dokumentais ir iliustracijomis, pokalbis, lyginamoji analizė.

Al Kaeda, etninis valymas, fundamentalizmas, Hagos tarptautinis tribunolas, Palestina, Palestinos išsivadavimo organizacija, sionizmas, sunitai, šiitai, talibanas, terorizmas, Visuotinė žmogaus tesių dekalaracija.

LAIKAS II d. 246 ir 251 p. iliustracijų, dokumentų nagrinėjimas.

Užduočių sąs. II d.     

29 p. 1 užd.

Naujausiųjų laikų istorijos atlasas 10 kl. 42–43 p.

LAIKAS II d. 5 užd.

Užduočių sąs.

 II d.  30 p. 2 – 5 užduotys.   

 

Nurodo problemas, keliančias grėsmę pasaulinei taikai.

5. Apibendrinamoji pamoka

1. Įtvirtinti skyriaus medžiagą.

2. Toliau lavinti darbo su dokumentu, žemėlapiu bei iliustracijomis įgūdžius.

3. Ugdyti gebėjimą savarankiškai bei kritiškai mąstyti.

Apklausa raštu, darbas su žemėlapiu, iliustracijomis, dokumentu.

Akceleracija,

Al Kaeda,

barelis,

„demografinis sprogimas“,

DNR,

etninis valymas,

Euforija,

fluxus,

fundamentalizmas,

genų inžinerija,

globalinės problemos,

globalizacija,

Hagos tarptautinis tribunolas,

kreditavimas,

sionizmas,

sunitai,

šiitai,

talibanas

LAIKAS II d.

256 ir 257 p. užduotys.

Pasirinktinai:

Užduočių sąs. II d.

37, 38, 40 p. užduotys.

 

 

 

 

VIII skyrius. Geležinei uždangai subyrėjus

Siūlomas pamokų skaičius: 5 pamokos

Pamokos tema

Pamokos tikslai

Metodai

Sąvokos

Praktinė veikla

Namų darbai

Pasiekimai

1. Posovietinė Lietuva

1. Atskleisti posovietinės Lietuvos problemas.

2. Ugdyti suvokimą, kad, nepaisant socialinių problemų, Lietuva yra viena iš sparčiausiai besivystančių šalių Rytų Europoje.

Aiškinimas, darbas su vadovėlio tekstu, dokumentais ir iliustracijomis, pokalbis.

Desovietizacija, finansinė piramidė, hiperinfliacija, investicinis čekis, liberalizacija, palūkanos, privatizacija, referendumas, restitucija, valiuta.

LAIKAS II d. 260 ir 265 p. iliustracijų, dokumentų nagrinėjimas.

Užduočių sąs. II d.      

31 p. 1 užd.

LAIKAS II d. 4 užd.

Užduočių sąs.

II d.  31 p. 2 užd.  

 

Nurodo posovietinės Lietuvos problemas.

2. Europos suvienijimas

1. Atskleisti Europos vienijimo raidą XX a.II-oje pusėje.

2. Suformuoti vaizdinius apie Europos sąjungos pranašumus ir trūkumus.

Aiškinimas, darbas su vadovėlio tekstu, žemėlapiu, dokumentais ir iliustracijomis, pokalbis, lyginamoji analizė.

Biurokratija, BVP, euras, Europos Ekonominė Bendrija, Europos Parlamentas, Europos sąjunga, integracija, Lisabonos strategija.

LAIKAS II d.266 ir 270 p. iliustracijų, dokumentų nagrinėjimas.

Užduočių sąs. II d.     

32 p. 1, 2 užduotys.

Naujausiųjų laikų istorijos atlasas 10 kl. 40, 44 p.

LAIKAS II d. 3 užd.

Užduočių sąs.

II d. 33 p.  3 – 5 užduotys.   

 

Pasirinktinai:

281 p. užduotys.

Apibūdina Europos suvienijimo raidą.

3. Ant sovietų imperijos griuvėsių

1. Suformuoti vaizdinius Rusijos ir buvusių sąjunginių respublikų raidą po SSRS žlugimo.

2. Ugdyti suvokimą, jog Lietuvai, Latvijai ir Estijai reikalinga bendra pozicija svarbiausiais užsienio politikos bei ekonomikos klausimais.

Aiškinimas, darbas su vadovėlio tekstu, dokumentais ir iliustracijomis, pokalbis, lyginamoji analizė.

Euforija, Nepriklausomų valstybių sandrauga, oligarchija, separatizmas, „Spalvotosios revoliucijos“.

LAIKAS II d. 271 ir 275 p. iliustracijų, dokumentų nagrinėjimas.

Užduočių sąs. II d.     

34 p. 1 užd.

LAIKAS II d. 7 užd.

 

Užduočių sąs. II d. 34 p. 3 užd.    

 

Apibūdina Rusijos ir buvusių sąjunginių respublikų raidą po SSRS žlugimo.

4. Lietuva XXI amžiuje

1. Suformuoti vaizdinius apie situaciją šiandieninėje Lietuvoje.

2. Ugdyti suvokimą, jog visų Lietuvos problemų sprendimas – pačių piliečių rankose.

Lyginamoji analizė, darbas su iliustracijomis, dokumentais, žemėlapiu, vadovėlio tekstu, aiškinimas, diskusija.

Struktūriniai fondai, Šengeno erdvė.

LAIKAS II d. 276 ir 279 p. iliustracijų, dokumentų nagrinėjimas.

Užduočių sąs. II d. 

35 p. 1 - 3 užduotys.   

 

LAIKAS II d. 1 užd.

Užduočių sąs.

II d.   36 p.

4 - 5 užduotys. 

 

Pasirinktinai:

282 ir 283 p. užduotys.

Apibūdina šiandieninės Lietuvos situaciją .

5. Apibendrinamoji pamoka

1. Įtvirtinti skyriaus medžiagą.

2. Toliau lavinti darbo su dokumentu, žemėlapiu bei iliustracijomis įgūdžius.

3. Ugdyti gebėjimą savarankiškai bei kritiškai mąstyti.

Apklausa raštu, darbas su žemėlapiu, iliustracijomis, dokumentu.

Biurokratija,

BVP,

Desovietizacija,

Ekonominė Bendrija,

euras,

Europos

Europos Parlamentas,

Europos sąjunga,

finansinė piramidė,

hiperinfliacija,

integracija,

investicinis čekis,

liberalizacija,

Nepriklausomų valstybių sandrauga,

„Spalvotosios revoliucijos“,

oligarchija,

separatizmas,

Struktūriniai fondai,

Šengeno erdvė.

LAIKAS II d.

284 ir 285 p. užduotys.

Pasirinktinai:

Užduočių sąs. II d.

37, 38, 40 p. užduotys.

   

 

LAIKAS II d. 6 užd.