. Knygnešių laikai

1. Suformuoti vaizdinius apie Rusijos imperijos politiką Lietuvoje po 1863 metų sukilimo.

2. Ugdyti suvokimą, jog prasidėjęs tautos rusinimas buvo skaudus smūgis lietuvių kultūrai.

Pokalbis, lyginamoji analizė, darbas su iliustracijomis, žemėlapiu, vadovėlio tekstu, aiškinimas, diskusija.

Daraktorius, graždanka, knygnešys, kontribucija, Kražių skerdynės, represija, „rusų pradų atkūrimo“ programa, žandaras.

LAIKAS II d. 184–187 p. iliustracijų, dokumentų nagrinėjimas.

Užduočių sąs. II d. 17 p. 1, 2 užduotys.

 

Lietuvos istorijos atlasas 17 p.

 

LAIKAS II d. 7 užd.

Pasirinktinai:

215 p. užduotys.

Užduočių sąs. II d. 18 p. 3, 6 užduotys.

 

Apibūdina Rusijos imperijos politiką Lietuvoje po 1863 metų sukilimo.

3. Lietuvių tautinis atgimimas

1. Atskleisti lietuvių tautinio atgimimo priežastis.

2. Ugdyti suvokimą, kad prasidėjęs tautinis atgimimas paskatino modernios lietuvių tautos formavimąsi.

Pokalbis, lyginamoji analizė, darbas su iliustracijomis, vadovėlio tekstu, aiškinimas, diskusija.

„Aušra“, bendrinė (literatūrinė) kalba, credo, klojimo teatras, lietuvių tautinis atgimimas, moderni tauta, naujadaras, periodika, publicistas, tarmė, „Varpas“.

LAIKAS II d. 188–191 p. iliustracijų, dokumentų nagrinėjimas.

Užduočių sąs. II d. 19 p. 1, 2 užduotys.

 

Naujųjų laikų istorijos atlasas 9 kl. 19 p.

 

LAIKAS II d. 6 užd.

Pasirinktinai:

216 ir 217 p. užduotys.

Užduočių sąs. II d. 20 p. 3–7 užduotys.

 

Nurodo lietuvių tautinio atgimimo priežastis.

4. Skilusi tauta

1. Atskleisti tautinės priklausomybės problemą Lietuvoje XIX a.

2. Ugdyti suvokimą, kad XIX a. Lietuvoje lietuvybė sunkiai skynėsi kelią.

Aiškinimas, darbas su vadovėlio tekstu, žemėlapiu, dokumentais ir iliustracijomis, pokalbis.

Gudai (baltarusiai), krajovcai, litvomanas, „paprastoji kalba“, tuteišis.

LAIKAS II d. 192–195 p. iliustracijų, dokumentų nagrinėjimas.

Užduočių sąs. II d. 21 p. 1, 2  užduotys.

 

 

LAIKAS II d. 6 užd.

Užduočių sąs.

Apibūdina tautinės priklausomybės klausimą Lietuvoje XIX a.

5. Didysis Vilniaus seimas

1. Apibūdinti Didžiojo Vilniaus seimo sušaukimo aplinkybes.

2. Ugdyti suvokimą, jog Didysis Vilniaus seimas oficialiai iškėlė valstybės su sostine Vilniumi atkūrimo idėją.

Aiškinimas, darbas su vadovėlio tekstu, dokumentais ir iliustracijomis, pokalbis, lyginamoji analizė.

Autonomija, Didysis Vilniaus seimas, Lietuvių mokslo draugija, valstybės dūma.

LAIKAS II d. 196–199 p. iliustracijų, dokumentų nagrinėjimas.

Užduočių sąs. II d. 22 p. 1, 2 užduotys.

 

 

LAIKAS II d. 8 užd.

Užduočių sąs. II d. 22 p. 3, 4 užduotys.

 

Nurodo Didžiojo Vilniaus seimo sušaukimo aplinkybes. Apibūdina jo nutarimus.

6. Apibendrinamoji pamoka

1. Įtvirtinti skyriaus medžiagą.

2. Toliau lavinti darbo su dokumentu, žemėlapiu bei iliustracijomis įgūdžius.

3. Ugdyti gebėjimą savarankiškai bei kritiškai mąstyti.

Apklausa raštu, darbas su žemėlapiu, iliustracijomis, dokumentu.

Autonomija, „baltieji“, daraktorius, Didysis Vilniaus seimas, graždanka, gudai (baltarusiai), knygnešys, kontribucija, krajovcai, manifestacijos, periodika, publicistas, „raudonieji“, „rusų pradų atkūrimo programa“, represija, tarmė, tuteišis.

LAIKAS II d.

218 ir 219 p. užduotys.

 

 

7. Permainos Lietuvos ūkyje

1. Suformuoti vaizdinius apie permainas Lietuvos ūkyje XIX a.

2. Ugdyti suvokimą, kad nepaisant pramonės augimo. Lietuva išliko žemės ūkio kraštas.

Lyginamoji analizė, darbas su iliustracijomis, dokumentais, vadovėlio tekstu, aiškinimas, diskusija.

Kumetis, telekomunikacija, tranzitas, vienkiemis.

LAIKAS II d. 200–202 p. iliustracijų, dokumentų nagrinėjimas.

 

Užduočių sąs. II d. 23 p. 1 užd.

 

LAIKAS II d. 6 užd.

 

Užduočių sąs. II d. 23 p. 2, 3 užduotys.

 

Apibūdina Lietuvos ūkio permainas XIX a.

8. Vilnius: miestas ir miestiečiai

1. Suformuoti vaizdinius apie gyvenimą Vilniuje XIX a.

2. Ugdyti suvokimą, jog Vilnius buvo vienas iš moderniausių Rusijos imperijos miestų.

Apklausa, darbas su dokumentais, vadovėlio tekstu, iliustracijų nagrinėjimas, aiškinimas.

Diližanas, konkė, miesto dūma, omnibusas, salonas.

LAIKAS II d. 203–206 p. iliustracijų, dokumentų nagrinėjimas.

Užduočių sąs. II d. 24 p. 1užd.

 

 

LAIKAS II d. 6 užd.

Užduočių sąs. II d. 25 p. 2, 3 užduotys.

 

 

Apibūdina gyvenimą Vilniaus mieste XIX a.

9. Mažoji Lietuva

1. Suformuoti vaizdinius apie lietuvių gyvenimą Mažojoje Lietuvoje.

2. Ugdyti suvokimą, kad dvi istorinių aplinkybių atskirtos tautos dalys nenutraukė jas siejančių ryšių.

Aiškinimas, darbas su žemėlapiu, vadovėlio tekstu, dokumentais ir iliustracijomis, pokalbis.

Būras, germanizacija.

LAIKAS II d.

207–209 p. iliustracijų, dokumentų nagrinėjimas.

Užduočių sąs. II d. 26 p. 1 užd.

 

Lietuvos istorijos atlasas 18 p.

 

LAIKAS II d. 5 užd.

Užduočių sąs. II d. 26 p. 2, 3 užduotys.

 

Apibūdina lietuvių gyvenimą Mažojoje Lietuvoje.

10. Geresnio gyvenimo paieškos

1. Atskleisti lietuvių emigracijos priežastis XIX a.

2. Ugdyti suvokimą, jog sunkiais laikais išeivija visada stengėsi padėti Lietuvai.

Lyginamoji analizė, darbas su iliustracijomis, dokumentais, vadovėlio tekstu, aiškinimas, diskusija.

Migracija, natūralusis gyventojų prieaugis.

LAIKAS II d.

211–213 p. iliustracijų, dokumentų nagrinėjimas.

Užduočių sąs. II d. 27 p. 1, 2 užduotys.

 

 

LAIKAS II d. 5 užd.

Užduočių sąs. II d. 27 p. 3,4 užduotys.

 

 

Nurodo lietuvių emigracijos priežastis XIX a.

11. Apibendrinamoji pamoka

1. Įtvirtinti skyriaus medžiagą.

2. Toliau lavinti darbo su dokumentu, žemėlapiu bei iliustracijomis įgūdžius.

3. Ugdyti gebėjimą savarankiškai bei kritiškai mąstyti.

Apklausa raštu, darbas su žemėlapiu, iliustracijomis, dokumentu.

Autonomija, būras, daraktorius, knygnešys, kontribucija, kumetis, lietuvių tautinis atgimimas, moderni tauta, represija, valstybės dūma.

LAIKAS II d.

218 ir 219 p. užduotys.

Užduočių sąs. II d. 37–40 p. užduotys pasirinktinai.

 

 

 

IX skyrius. Interesų kova

Siūlomas pamokų skaičius: 6 pamokos

Pamokos tema

Pamokos tikslai

Metodai

Sąvokos

Praktinė veikla

Namų darbai

Pasiekimai

1. Pirmasis pasaulinis karas

1. Atskleisti Pirmojo pasaulinio karo priežastis.

2. Ugdyti suvokimą, jog didžiausias iki tol vykęs konfliktas smarkiai sumažino Europos įtaką pasaulyje.

Aiškinimas, darbas su dokumentais, žemėlapiu, vadovėlio tekstu, iliustracijomis, diskusija, pokalbis.

Agresija, Antantės sąjunga, frontas, genocidas, pacifistinis, pandemija, pretekstas, propaganda, Trilypė sąjunga.

LAIKAS II d. 222–225 p. iliustracijų, dokumentų nagrinėjimas.

Užduočių sąs. II d. 28 p. 1, 2 užduotys.

 

Naujųjų laikų istorijos atlasas 9 kl. 24, 25 p. Pirmasis pasaulinis karas 1914 – 1918 m. Lietuvos Sieninis žemėlapis. Leidykla Briedis, 2007.

 

 

LAIKAS II d. 6 užd.

Pasirinktinai:

245 p. užduotys.

Užduočių sąs. II d. 29 p. 3–5 užduotys.

 

Nurodo Pirmojo pasaulinio karo priežastis ir padarinius.

2. Bolševikų perversmas Rusijoje

1. Atskleisti bolševikų perversmo Rusijoje priežastis.

2. Ugdyti suvokimą, jog bolševikams užgrobus valdžią taikus gyvenimas Rusijoje baigėsi.

Aiškinimas, diskusija, pasakojimas, darbas su dokumentais, iliustracijomis, vadovėlio tekstu.

Bolševikai, dekretas, dezertyras, eserai, institucija, Laikinoji vyriausybė, menševikai, profesionalas revoliucionierius, Raudonoji gvardija, sovietai, Steigiamasis susirinkimas.

LAIKAS II d. 226–229 p. iliustracijų, dokumentų nagrinėjimas.

Užduočių sąs. II d. 30 p. 1–3 užduotys.

 

Naujųjų laikų istorijos atlasas 9 kl. 28 p.

 

LAIKAS II d. 7 užd.

Pasirinktinai:

246 ir 247 p. užduotys.

Užduočių sąs. II d. 31 p. 4–7 užduotys.

Nurodo bolševikų perversmo Rusijoje priežastis ir eigą..

3. Kelias į komunizmą

1. Suformuoti vaizdinius apie bolševikų viešpatavimą Rusijoje.

2. Ugdyti suvokimą, kad vietoje žadėtos visuotinės lygybės bolševikai įtvirtino komunistinę diktatūrą.

Aiškinimas, diskusija, pasakojimas, darbas su dokumentais, iliustracijomis, vadovėlio tekstu.

Buožė, ČK, hiperinfliacija, karinis komunizmas, komunistai, „liaudies priešas”, nacionalizavimas, „raudonasis teroras”, Raudonoji armija, rekvizicija, socializmas, „troika”.

LAIKAS II d. 230–233 p. iliustracijų, dokumentų nagrinėjimas.

Užduočių sąs. II d. 32 p. 1–3 užduotys.

 

LAIKAS II d. 7 užd.

 

Užduočių sąs. II d. 33 p. 4–8 užduotys.

Apibūdina bolševikų terorą Rusijoje.

4. Lietuva paskelbia nepriklausomybę

1. Atskleisti Lietuvos nepriklausomybės paskelbimo aplinkybes.

2. Ugdyti suvokimą, kad paskelbtą nepriklausomybę reikėjo įtvirtinti ir apginti.

Diskusija, darbas su dokumentais, iliustracijomis, aiškinimas, lyginamoji analizė.

Lietuvos Taryba, Mobilizacija, Oberostas, patriarchas.

LAIKAS II d. 234–237 p. iliustracijų, dokumentų nagrinėjimas.

Užduočių sąs. II d. 34 p. 1, 2 užduotys.

 

LAIKAS II d. 6 užd.

 

Užduočių sąs. II d. 34 p. 3–5 užduotys.

Nurodo Lietuvos nepriklausomybės paskelbimo aplinkybes.

5. Ant Rusijos imperijos griuvėsių

1. Suformuoti vaizdinius apie Suomijos, Estijos, Latvijos, Lietuvos, Lenkijos, Baltarusijos ir Ukrainos kelią į nepriklausomybę.

2. Ugdyti suvokimą, jog kiekviena tauta turi teisę savarankiškai tvarkyti savo likimą.

Lyginamoji analizė, aiškinimas, darbas su vadovėlio tekstu, iliustracijomis ir dokumentais, diskusija

 

LAIKAS II d. 238–243 p. iliustracijų, dokumentų nagrinėjimas.

Užduočių sąs. II d. 35 p. 1, 2 užduotys.

Naujųjų laikų istorijos atlasas 9 kl. 29 p.

 

LAIKAS II d. 4 užd.

 

Užduočių sąs. II d. 36 p. 3–5 užduotys.

Apibūdina Suomijos, Estijos, Latvijos, Lietuvos, Lenkijos, Baltarusijos ir Ukrainos kelią į nepriklausomybę.

 

6. Apibendrinamoji pamoka

1. Įtvirtinti skyriaus medžiagą.

2. Toliau lavinti darbo su dokumentu, žemėlapiu bei iliustracijomis įgūdžius.

3. Ugdyti gebėjimą savarankiškai bei kritiškai mąstyti.

Apklausa raštu, darbas su žemėlapiu, iliustracijomis, dokumentu.

Agresija, Antantė, bolševikai, buožė. ČK, dezertyras, genocidas, karinis komunizmas, „liaudies priešas“, Lietuvos Taryba, mobilizacija, nacionalizacija, Oberostas, profesionalus revoliucionierius, propaganda, sovietai.

LAIKAS II d.

248 ir 249 p. užduotys.

Užduočių sąs. II d. 37–40 p. užduotys pasirinktinai.